LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

Television in Georgia —
Ownership, Control and
Regulation

November 20, 2009

Executive Summary

Today, Georgia's media is less free and pluralistic than it was before the Rose Revolution in 2003 and the
ousting of President Eduard Shevardnadze. While the country enjoys a pluralistic, albeit small print media,
Georgia lacks a truly pluralistic television sector. Television remains the dominant source of information for
most Georgians.

“We have 27 independent channels in Georgia, we have dozens of political talk shows every day”, President
Mikheil Saakasvhili stated in an interview with CNN on October 15™." In fact, there are more than 27
channels in Georgia. However, it remains unclear, who actually owns and controls most of the country's TV
stations.

In the European Union's Neighborhood Policy action plan, Georgia has committed to ensuring and
improving freedom of the media, one of the fundamental institutions necessary to develop and consolidate a
democratic political system.” In late October, the EU further stressed that “freedom of expression and
freedom of the media are essential elements in the bilateral dialogue with Georgia.”

This report not only tries to shed some light on the ownership of the country's broadcasters but also
provides an assessment of the market environment television stations are operating in. Furthermore, it looks
at the role of the institution charged with regulating electronic communication, the Georgian National
Communications Commission (GNCC), and at the planned reform of the Georgian Public Broadcaster
(GPB).

Georgia's cutrent regulation of the broadcasting sector has proven insufficient to ensure a transparent media
ownership regime and to promote a competitive, pluralistic television market. This problem could be
addressed by an amendment of the broadcasting law, in order to ensure that sufficient information about
the shareholder structure of license holders and their indirect owners is reported to the GNCC and also
made accessible to the general public. The GNCC is not perceived as a truly independent regulatory body.
Thus, an effort should be made to depoliticize the regulator and increase its credibility by revising the
process of how its commissioners are appointed.

1 Saakashvili was briefly interviewed on CNN's show “Connect to the World”, October 15, 2009,
http://edition.cnn.com/video/#/video /world /2009/10/15/ctw.connector.saakashvili.cnn.
2 The Georgian government also committed to “encourage proper implementation of the Law of Georgia on

Broadcasting and the Law of Georgia on Freedom of Speech and Expression”, European Neighborhood Policy
Action Plan EU-Geotgia, http://ec.europa.cu/world/enp/pdf/action plans/georgia enp ap final en.pdf.

3 Council of the EU: EU-Georgia Cooperation Council, 10® meeting, press release, October 26, 2009,
http://www.consilium.curopa.eu/uedocs/cms data/docs/pressdata/en/er/110768.pdf.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 1
&gmgmmba/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + gogdbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

There is also an urgent need for a comprehensive reform of the GPB, which currently operates more like a
state broadcaster rather than a real public service institution. President Saakashvili's plan to enlarge the
broadcaster's board from nine to 15 members, allowing opposition parties to appoint seven of the board
members, is likely to lead to increased political influence on the GPB's programming. A strengthened
Channel 1, showing informative and critical news and reports, could provide important momentum and
contribute to a more pluralistic television landscape in Georgia. Financially, the independence of the
broadcaster is not ensured either. Currently, the government decides on the GPB's annual funding which
comes from the national budget. Intensive thought should be given to the idea of funding the GPB with an
obligatory fee to be paid by each household or to reintroducing the previous financing system, under which
the broadcaster received at least the equivalent of 0.15 percent of the Georgian GDP.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 2
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

Background

When President Saakashvili announced a “new wave of democratic reforms™* in his September 2008 state of
the nation address, he acknowledged for the first time that the lack of media freedom “remains a challenge
for our democracy.” Saakashvili stated he would not stick his “nose into private TV stations' businesses” but
focus on a reform of the Public Broadcaster’ and announced that his government would ensure “greater
access to the airwaves™ for opposition patties. The freedom of the broadcasting media in Georgia has
hardly improved in the past year. The European Union in April stated that “media freedom and pluralism
remain an area of concern”’ and EU diplomats urge the Georgian government to translate the commitments
made into action as quickly as possible.”

In fact, as several evaluations by international media freedom watchdogs indicate, freedom of the press has
decreased significantly in the past years. In Freedom House's 2009 ranking of press freedom, Georgia is on
the brink of joining Russia, Armenia and Azerbaijan in the group of countries whose media is regarded as
“not free,” in spite of Georgia's vibrant and pluralistic print sector, albeit with small reach that is mostly
limited to larger cities. According to Reporters Without Borders' most recent assessment, freedom of the
media has slightly improved after the August 2008 war with Russia in which several journalists were killed or
injured. However, all major assessments by international non-governmental organizations (NGOs) regard
Georgia's media today as less free than in 2003, the year of the Rose Revolution."
Assessments of media freedom in Georgia

IS % & 3\
N 2 IS N o & & »
o é//\@ & JE [Fa [E 2 [ES S5
NI S /o L ITL /S L/ & D
AT SIS /g Sre S /S S
N & S S /N O S /&N N Xy
FO [F&/FTS \@g SE/SE/LS )i $ <
S3 LSEs 85 /S FS/)5 & /& Q5
S SIS IS [ o0 /& o /S & & SN
S/ )ESY REREREES [S o F
Year VAT AL AN YA YAl Var I s
2002 N/A N/A N/A 20 18 15 53 Partly Free |1.96
2003 73 (166) 17.33  N/A 18 21 15 54 Partly Free 2.14
2004 [94(167) [27.5 |114(193)|16 |23 |15 |54 Partly Free [2.23
2005 99 (167) [25.17 |116 (194) |14 26 16 56 Partly Free 2.4
2006 [89(168) |21 118(194) 13 27 17 |57 Partly Free |N/A
2007 66 (169) 20.83 |120 (195) |13 27 17 57 Partly Free |2.07
2008 |120(173) [3125 |128(195)|14 |28 |18 |60 Partly Free |1.89
2009 81 (175) |18.83  [128(195) |14 29 17 60 Partly Free |N/A
Sources: Reporters Without Borders, http://www.rsf.org/.
Freedom House — Freedom of the Press, http://freedomhouse.org/template.cfm?page=16.
IREX — Media Sustainability Index, http://www.irex org/programs/MSI EUR/.
4 For a more detailed analysis of the announced democratic reforms please see also Transparency International
Georgia's recent report: Reform or Retouch? Geotrgia's “New Wave” of Democtacy, September 2009.
5 Civilge: Saakashvili Speaks of ‘New Wave’ of Democratic Reforms, September 16, 2008,
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=19526.
6 Script of President Mikheil Saakashvili's speech at the 63t Session of the UN General Assembly, September
23, 2008.
7 European Commission: European Neighborhood Policy — Progress Report Georgia.
8 TI Geotgia interview with European diplomats in Geozgia, September 30, 2009.
9 Freedom House: Freedom of the Press 20009, May 3, 20009,
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=251&year=2009.
10 Ibid; Reporters Without Borders, http://www.rsf.org/en-classement1003-2009.html.
adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 3

&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

No questions asked

The three major channels are reluctant to air shows that would provide a platform for factual and
informative debates between members of the administration, the ruling United National Movement party
and opposition politicians. The national newscasts aired by Rustavi 2, Imedi and the Public Broadcaster's
Channel 1 are pretty much identical and there are indications that newscasts are coordinated."

Not only do the national channels tend to cover the same stories in largely the same way, they also share the
habit of not questioning actions taken by the Georgian authorities. Furthermore, the major channels provide
no space for exclusive stories or investigative reports and are highly reluctant to air reports that are critical
of the president and his government. Tamuna Kakulia of Internews, an NGO aiming to strengthen media
freedom in Georgia, describes the national broadcasters' news as “completely identical” and as highly
controlled “copy-paste information”, calling it “already an example of good humor.”'* There is no
independent institution in Georgia that conducts permanent media monitoring. Consequently, no
scientifically and systematically gathered information about the content of Georgian news programs is
available.

“Right now we don't have serious competition between the broadcasters,” says Hatia Jinjikhadze, head of
Open Society Georgia Foundation's (OSGF) Media Support Program. “Sometimes you see that in the
regions, one correspondent works for all three national broadcasters. Before, they would send their people
and compete for the best story. What you often see now is the same footage with different voice-overs. TV
news look very much alike, even the sequence of the reports.””” Tamar Rukhadze, a former Rustavi 2 news
director who now co-runs the independent production studio GNS shares this assessment on the national
channels' programs: “There are no exclusive stories [aired on the national channels|; a lot of stories are
reported, but when they are covered, important aspects ate often left out.”™*

Media consumption and perception

Television is by far the most important media sector in Georgia, driving the political agenda and thus
steering public opinion. The average Georgian spends three hours and 58 minutes a day in front of the TV
set” — more time than the European average of three hours and 45 minutes.'® 96 percent of Georgians
receive their political information from television,'” according to an IRI/USAID poll cartied out in June

11 On October 7, Rustavi 2, Imedi and the Geotgian Public Broadcaster, without providing any evidence for their
claims, simultaneously accused a German law professor, Otto Luchterhandt, a member of the EU-funded fact finding
commission on the Russia-Georgia war, of being sponsored by Russian company Gazprom and having influenced the
report's findings in Moscow's favor. Similarly, Frank-Walter Steinmeier, at the time Germany's outgoing minister of
foreign affairs, was falsely accused of having secured a job with Gazprom — again, an allegation based on no evidence.
Civilge: German Embassy Demands Georgian Media to Retract False Report, October 8, 2009,
http://civil.ge/eng/article.phprid=21553; On October 28, the evening news programs of Imedi and Rustavi 2
television stations incorrectly broadcast information about Georgia’s ranking in Transparency International’s 2008
Corruptlon Perception Index. Randomly, both stations falsely reported on nurnbers that were more than a year old,

12 Intervlew W1th Tamuna Kakulia, Development Director at Internews, September 30 2009. Internews is funded by
Western donors. Among other activities, the organization trains journalists and operates the media industry portal
Media.ge.

13 TI Georgia interview with Hatia Jinjikhadze, Media Support Program Manager at the Open Society Georgia
Foundation, October 15, 2009.

14 TI Georgia interview with Tamar Rukhadze, co-founder of GNS (funded by Open Society Foundation Georgia;
producing “Report of the Week” for Kavkasia TV), October 5, 2009.

15 TT Geotgia interview with Nino Gogoladze, Managing Director at TV MR GE; September 29, 2009.

16 Data for the year 2007; RTL-Group/IP-Network: TV Key Facts 2008; http://www.ip-network.com/tvkevfacts.

17 Other sources of political information named: Newspapers (24% of the population), friends and relatives (18%),
radio (17%), magazines (9%), internet (8%), colleagues at work (1%). The survey claims to be representative for the

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 4
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

2009. The news seen on TV is perceived as credible information by a large share of the population, as trust
in the media is high: 63 percent of Georgians say that they have a favorable opinion about the media in
general (28 percent state an unfavorable opinion) — the church, the army and the police are the only
institutions that enjoy higher trust among the population. Similarly, 65 percent of Georgians are convinced
that their mass media is “totally free” (20 percent) or “somewhat free” (45 percent) from government
control; 19 percent perceive the mass media as “not very free” (16 percent) or “not free at all” (three
percent)."

Media consumers are not aware of who owns and controls television stations, says Tamuna Kakulia. “Many
people don't care about it because they are not aware of how important this information is, why
transparency is so important. They have never seen examples of professional journalism.”"”

Georgia's television landscape

The Georgian TV market is largely dominated by Rustavi 2 and Imedi, two privately held national stations
that are regarded by many as mouthpieces of the Government. With a market share of 35.6 percent in the
first six months of 2009, Rustavi 2 is the most popular station in the country; Imedi comes in second, with a
market share of 25.4 percent.”” Together, the two channels have combined market share of 61 percent,
meaning that during 61 out of every 100 minutes of television watched in Georgia, the programs of Rustavi
2 and Imedi are on.

The Georgian Public Broadcaster's Channel 1 has a market share of about eight percent. Due to its lack of
political and financial independence, it is incapable of truly serving the public by providing critical and
unbiased information and reporting.”' The administration of the Autonomous Republic of Adjara operates
its own broadcaster, Adjara (national market share: 1.8 percent), which receives GEL five million from the
region's administration each year; the station's staff are considered state employees.”

Kavkasia TV and Maestro, two small, Tbilisi-based channels, can only be received in the capital and a few
other cities and reach a combined market share of about 6.7 percent among Georgia's urban population.

Numerous tiny regional and local cable channels, some of them with local newscasts, operate in the
provinces. Most of these channels generate a large share of their income not through advertising but
obituaries and other announcements or are linked to regional administrations.

whole Georgian population. International Republican Institute/USAID/Baltic Sutveys/Gallup: Georgian National
Study, June 2009, p. 40.

18 16% stated that they didn't know or did not provide an answer; Ibid, pp. 48, 49.
19 TI Georgia interview with Tamuna Kakulia, Development Director at Internews, September 30, 2009.
20 Data provided by TV MR GE, license holder of AGB Nielsen Media research in Georgia. The company

measures TV consumption in Georgia electronically in 300 households in the seven largest Georgian cities: Thilisi,
Kutaisi, Rustavi, Zugdidi, Gori, Poti, and Batumi. TV MR GE claims that the data is representative for Georgia's
urban  population, living in cities of more than 45,000 inhabitants (1.6 million people),
http://www.agbnielsen.net/whereweare/licensed /georgia.htm.

2 See chapter on the GPB below.
22 Media.ge: Region Where State Media Still Exist, June 1, 2009, http://www.media.ge/en/node/25740.
adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 5

mggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + gsdbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
Chluhii 3
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

Market share of TV channels in Georgia
(representative for an urban population, older than 4 years)

Station First half of 2009
Rustavi 2 (national) 35.61%
Imedi (national) 25.43%
Channel 1 (national, public) 8.25%
Kavkasia 3.99%
Sakartvelo 3.44%
Mze (national) 3.40%
Maestro 2.67%
Evrika 1.88%
Adjara 1.87%
I Stereo 1.05%
Music Box 0.77%
other Georgian channels 1.42%
other Russian channels 5.95%
other foreign channels 427%

Data: TVMR GE (Licensee of AGB Nielsen Media Research);
recalculated by TI Georgia

Financing of television stations

Structural problems of Georgia's media market allow sponsors in the background to take over the editorial
control of television stations — any broadcasters can only operate thanks to their owners' subsidies. One
major problem is that the Georgian advertising market does not allow the currently existing national
channels to operate sustainably. For many small stations, it is impossible to attract enough ad-revenues in
order to air professionally produced programs that might attract larger audiences. The small ad spending
budget in the television sector also makes it extremely difficult for new stations without a financially
powerful sponsor in the background to enter the market. It seems hardly possible for the national channels
already in the market to break even under current market conditions.”

TV ad spending in Georgia for 2008 is estimated to be USD 30 to 35 million.”* However, a former insider
of a major media outlet is convinced that even such estimates are too optimistic.”” Unfortunately, no exact
data for the Georgian advertising market is available and the sector is widely non-transparent because no
organization professionally monitors or estimates gross or net advertising spending (accounting for the
discounts TV stations offer their advertisers from listed prices). As a result of the August 2008 war and the
global economic crisis, advertising expenditure has decreased significantly in the past year.

2 Stations like Rustavi 2 or Imedi are not obliged to publicly disclose their finances and have never publicly
announced operational profits or losses. However, holders of a broadcasting license have to report their annual
revenues to the GNCC, which calculates a station's annual regulation fee based on these numbers. TI Georgia
requested information about the regulation fees paid by individual license holders from the GNCC but was told that
the regulatory body first needed to obtain the written consent of broadcasting license holders before it could make
this information public.

24 T1I Georgia interview with Nino Gogoladze, Managing Director at TV MR GE; September 29, 2009.

25 The person requested not to be named in the report; To put the size of the Georgian TV advertising expenditure of
EUR 20 to 23.5 million in 2008 into perspective: In 2007, Macedonia (2 million inhabitants) had TV ad spend of EUR
180 million; Belarus (9.6 million): EUR 238 million; Latvia (2.2 million): EUR 335 million; Lithuania (3.6 million):
EUR 331 million, http://www.ip-network.com/tvkeyfacts/.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 6
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

For 2008, private TV stations holding a terrestrial broadcast license reported revenues of GEL 80.8 million
to the Georgian National Communications Commission. Holders of cable licenses reported revenues of
GEL 11.3 million.*® Thus, officially reported revenues of Georgian TV stations (excluding holders of
satellite broadcasting licenses, which are not included in the GNCC's data) in 2008 accounted for more than
GEL 92 million. Based on the optimistic assumption that USD 35 million (GEL 58 million)” of ad
spending reached TV stations in 2008, Georgian TV stations received subsidies of at least GEL 34 million
(USD 20.2 million) from other, unknown sources.

Georgian TV stations have a history of operating in the red. Imedi, for example, suffered losses of GEL 19
million between 2004 and 2006 and was then heavily subsidized by its owner, Badri Patarkatsishvili.”®
According to IREX's assessment of Georgia's media, “the news industry still relies on occasional financial
buttressing from political patrons and other noncommercial sources.”” Given the current Georgian
adverting market “it would be impossible to sustain the level of production of Rustavi 2 alone”, says
Tamuna Kakulia of Internews.”

Revenues of TV and radio companies

(in GEL)

2004 2005 2006 2007 2008
Private terrestrial TV channels 15,501,126 20,282,182 36,953,026 62,549,141 80,878,997
Cable TV broadcasters 8,570,838 9,087,730 9,924,091 10,253,378 11,365,578
Radio 1,802,130 2,359,039 5,347,107 7,257,765 8,278,742

Source: Georgian National Communications Commission — Annual Report 2008, p.34

Although Georgian TV stations have been suffering from financial difficulties ever since the Rose
Revolution, ownership of both Rustavi 2 and Imedi has changed several times — at least on paper — in the
past few years. This fact could be seen as an indication that the individuals controlling and subsidizing the
national channels have goals beyond an immediate return on their investment.

It seems hardly unlikely that after the August 2008 war, with ongoing political tensions and the global
economic crisis hitting advertising revenues hard, stations like Rustavi 2 and Imedi, airing costly licensed
programs and operating with a technical quality competitive with Western European stations, are able to
break even in 2009 — or at any point in the near future.

Transparency of television ownership

In Georgia, anybody can apply for a broadcasting license, as long as the natural person or legal entity resides
within the country. Licenses should not be held by administrative authorities, officials or employees of
administrative authorities and legal entities related to — or controlled by — an administrative authority or
political parties, according to article 37 of the broadcasting law. However, this paragraph seems to be
interpreted quite generously by the GNCC or is simply not enforced. For example, Akhmeta TV-1 is fully
owned by the municipality of Akhmeta, according to documents TI Georgia obtained from GNCC; several
other regional stations are officially owned by people who are closely connected to members of national or
regional administrative bodies and high-ranking party officials.

26 Georgian National Communications Commission: Annual Report 2008.

27 Calculated with the exchange rate of December 31st, 2008.

28 Civil.ge: Court  Sanctions  Financial Probe into  Imedi TV, November 29, 2007,
http://civil.ge/eng/article.php?id=16459.

YIREX: Media Sustainability Index 20009, annual report on Georgia,
http://www.irex.org/programs/msi eur/2009/EE MSI 09 cauc Georgia.pdf.

30 TT Georgia interview with Tamuna Kakulia, Development Director at Internews, September 30, 2009.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 7
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIMOIdBMANLM

39833NAIVEMBY LIJIAMMBICM

TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

Holders of TV broadcasting licenses in Georgia

Station/Licensee
Abkhazeti TV
Aisi

Akhmeta TV-1
Alania

Borjomi

Channel 25
Dia
Dusheti TV
Egrisi
Ekomi
Evrika

Global Contact Consulting

Gorda
Guria
Gurjaani

I Stereo
Imedi TV

Imervizia

Imperia
Infokavshiri

Kavkasia
Kolkheti 89

Kvenetadze & Company

Mega TV
Metskhre Talgha
Music Box Georgia

Mze

Odishi

Omega

Real TV - Georgia
Rioni

Rustavi2

Sakartvelo
Samegrelo

Located in
Thilisi
Thilisi
Akhmeta
Thilisi
Borjomi

Batumi
Khashuri
Dusheti
Senaki
Lagodekhi

Tbilisi
Thilisi
Telavi

Ozurgeti
Gurjaani

Thilisi

Thilisi

Chiatura
Akhaltsikhe

Zestaponi
Thilisi
Chkhorotsku

Zestaponi

Khoni
Poti
Thilisi
Thilisi
Zugdidi
Mtskheta
Thilisi
Kutaisi
Thilisi
Thilisi
Zugdidi

Official owner(s)

100% Tarazishvili Nikoloz

100% Mgeladze Ioseb

100% Municipality of Akhmeta

100% Tatoshvili Mamuka

20% Tsutskiridze Tristan, 25% Ilioni LLC, 25% Iberia LLC, 20% Kupatadze
Marina, 10% Japaridze Mariam

51% Surmanidze Giorgi, 25% Merkviladze Merab, 24% Versadze Malkhaz
58.5% Lomidze David, 41.5% Nozadze Archil

100% Chikhladze Eteri

100% Chikobava Merab

60% Petrusovi Evgeni, 40% Kuksini Simon

51% “Denal Union”, 20% Otar Chkhartishvili, 15% Injia Ilia, 14% Kveselava
Naira

54% Ivanishvili Alexander, 26% Ranchez Alexander, 10% Svanidze Olgha, 5%
Kapanadze David, 5% Shvelidze David

67% Mamukelashvili Givi, 33% Mamukelashvili Giorgi

100% Vasileva Marina

100% Abulashvili Tamar

65% Georgian Industrial Group LLC Holding Company, 22% Zilpimiani Davit,
10% Kopuleto Marko, 3% Severini Luka,

100% Georgian Media Production Group LLC (which is owned by: 90%
RAAK Georgia Holding S.A, 10% Kay, Joseph; according to Imedi's lawyer,
Grigol Giorgadze)

77.4% Gamezardashvili Ramaz, 13.6%, Gaprindashvili Tebro, 9% Machavari-
ani Omar

100% Nikabadze Levan

22.22% Lomtadze Zurab, 11.11% Jugheli Marina, 11.11% Bitsadze Leri, 11.11%
Mumladze Lali, 11% Ghavtadze Luiza, 11.11% Vepkhvazde Nusha, 11.11%
Evtushenko Igor, 11.11% Dadesheli Jemal

100% Jangirashvili Nino

60% Katsia Dolia, 20% Shamatava Rusudan, 10% Chezhia Boris, 10% Rukhaia
Zaira

Klibadze Nino, Putkaradze Darejan, Evtushenko Igor, Ghavtadze Luiza, Sante-
ladze Nato, Kvenetadze Elguja, Dadesheli Eteri, Getsadze Otar, Guruli Temur
100% Kikabidze Merab

67% Zhvania Gela, 33% Todua Mamuka

100% Black Sea Group

55% Degson Limited LLC, 45% Georgian Industrial Group LLC Holding Com-
pany

70% Grigolia Emma, 20% Kobalia Alexandre, 10% Kim Kim

50% Tetradze Zezva, 50% Okruashvili Maia

100% Paichadze Ia

100% Ghvinianidze Tamar

30% Georgian Industrial Group LLC Holding Company, 70% Degson Limited
LLC

100% “Denal Union”

63.96% Industrial Agency, 36.04% Infovest LLC

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia

&gmygmba/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 « gogbo/Fax: + (995 32) 92 02 51

9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIMOIdBMANLM

39833NAIVEMBY LIJIAMMBICM

TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

Station/Licensee Located in Official owner(s)

Shida Karili Rustavi 15\/({)5;‘]’? Tamasidze Levan, 34.13% Mgaloblishvili Roland, 15% Tkeshelashvili

Spectri Akhaltsikh 30%. Nikabazd.e.Levan, 25% Mesk.hel.i Giorgi, 15% Khutsis.hvih: Nino, 10%

pectn afisixhe Chilingarashvili Zurab, 10% Sagoiani Gevork, 10% Merabishvili Ivane

38% Ebralidze Giorgi, 38% Ghlonti Mamuka, 19% Chikvaidze Levan; (accord-
ing to Ghlonti, the following individuals each hold 10%, based on an oral

Studio Maestro Thilisi agreement: Ghlonti Mamuka, Chikvaidze Levan, Ebralidze Giorgi, Akobia Eka,
Bitadze Zurab, Rukhadze Malkhaz, Otarashvili Kakha, Kvirtskhalia Elene,
Kikabidze Bacho, Gakharia Magda)

. . 40% Grishikashvili Marieta, 40% Qumsiashvili Zurab, 20% Akhalmosulishvili

Tanamgzavri Telavi Viadimer

Tbilisi Tbilisi 40% Chigogidze Zurab, 30% Chigogidze Vasil, 30% Tavadze Alexander

Trialeti Kareli 50% Nanetashvili Jondi, 50% Nanetashvili Badri

TV Era Batumi 50% Metreveli Merab, 50% Gogiberidze Sulkhan

TV-5 Bolnisi 50% Chichinadze Eliso, 50% Municipality of Bolnisi

Tvali Sagaredjo 50% Kurdovanidze Tamar, 25% Archuadze Otar, 25% Tsiradze Nana

Youth Center “Jikha” Tsalenjikha 100% Kvaratskhelia Kakhaber

. . 15% Tevzadze Gia, 15% Tevzadze Gocha, 20% Telia Marina, 50% Tevzadze
Zari Samtredia Otar

Source: Georgian National Communications Commission; obtained on October 23, 2009.
Not included in this table are Adjara TV (fully owned by the administration of Adjara) and the Georgian Public Broad-
caster's Channels 1 and 2 which are not subject to the GNCC's licensing regime.

A legal entity applying for a license has to submit information on partners and shareholders owning more
than five percent of its shares to the GNCC, the regulatory body for the broadcasting sector. The GNCC,
however, lacks the mandate to establish who the actual owners of television stations are — and to investigate
who is behind the legal entities that directly own the license holder. “It is very important to know the
ownership of any media outlet,” says Maia Mikashavidze, head of GIPA's School of Journalism and Media
Management. “If there is a bias or any leaning in the editorial stand, it is acceptable as long as one knows the
nature of the bias.””'

There is no provision in Georgia's media legislation that restricts foreign ownership of television outlets.
Individuals who are aiming to anonymously control private TV stations have taken advantage of this liberal
regulation and established off-shore post boxes in tax havens such as the British Virgin Islands, where
Degson Limited,” dominant co-owner of Georgia's most influential channel, Rustavi 2, and of Mze, another
national channel, is registered.” Another mysterious entity called Denal Union, which controls 100 percent
of Sakartvelo (and holds 51 percent of Evrika), seems to be closely linked to the Georgian Ministry of
Defense.” Similarly, the legal structure of Rakeen and its subsidiary, RAAK Georgia Holding,” which owns

31 TT Georgia Interview with Maia Mikashavidze, Dean of GIPA's Caucasus School of Journalism and Media
Management. September 28, 2009.

32 The administration of the British Virgin Islands did not reply to TI Georgia's request for information and does not
provide a publicly accessible database with information on entities registered there. TI Georgia requested the exact
address of all shareholders of Georgian TV stations from the GNCC but was not provided with that information; it is
possible that the GNCC itself does not have evidence of where exactly shareholders such as Degson Limited reside.
3Civil.ge: Offshore Firm Holds Rustavi 2 v Majority Shares,  Juni 16, 20009,
http://civil.ge/eng/article.phprid=21122.

3¢ The Ministry of Defense promotes Sakattvelo on its website; Sakartvelo calls itself a privately owned, independent
channel but states that since it was established in early 2007, the station has cooperated with the Ministry of Defense —

programs produced for the military  make up most of  Sakartvelo's broadcasts,
http://www.tvsakartvelo.ge/?action=page&page=4&lang=eng.
adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 9

&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

90 percent of Imedi, is not transparent and fuels allegations about the involvement of Georgian individuals
in this enterprise.

Another popular way of hiding the actual ownership of broadcasters in Georgia is the installation of straw-
men. Among other cases, this has been extensively used with Imedi, when the late Badri Patarkatsishvili
controlled and subsidized the broadcaster while his friend Gogi Jaoshvili and Rupert Murdoch's News Corp.
were the official shareholders.™

Given the current lack of efficient media regulation to ensure sufficient transparency of television
ownership, allegations about the real owners of TV stations are widespread: high-ranking government and
United National Movement officials, certain ministries but also opposition leaders are suspected to control
Georgia's most influential media outlets. “The current situation with not precisely known ownership fuels
rumors, and that is the worst. It is possible that none of the rumors is true. But it negatively affects public
trust towards television,” says Maia Mikashavidze.” In its assessment of the Georgian media landscape,
IREX states that “the lack of transparency and diversity in media ownership also casts a pall on
development of free media.””

On paper, Georgia's media legislation is largely in line with European standards. Libel is decriminalized and
freedom of information is enshrined in the constitution. Article 24 of the Georgian constitution states that
“everyone has the right to freely receive and impart information, to express and impart his/her opinion
orally, in writing or by any other means. Mass media shall be free. The [sic] censorship shall be
impermissible. Neither the state nor particular individuals shall have the right to monopolise mass media or
means of dissemination of information.””

Numerous observers told TI Georgia that the legal framework concerning the broadcasting sector is not
problematic — but its execution is. “The law itself is not bad”, says Tamar Kordzaia of the Georgian Young
Lawyer's Association. But, according to Kordzaia, media legislation in Georgia is often regarded as a
formality and not interpreted according to the public's interest.” “The Georgian National Communications
Commission, which is supposed to be independent, acts politically motivated. The Government extends its
influence through the means of the Commission”, says la Antadze, a commentator for Radio Free
Europe/Radio Liberty."

3% RAAK Georgia Holding S.A  is a subsidiaty of Rakeen Development PJSC (Rakeen), which is owned by: Reyada
Investment Limited, the private investment vehicle of Sheikh Saqr Al Qassimi, Ruler of the Emirate Ras al-Khaimah
(RAK; 46%); RAK Properties, a publicly listed UAE real estate developer with support from RAK government
(26%); RAK Airways, UAE’s fourth largest airline, owned by private UAE investors and RAK government (26%);
and by the Government of RAK (2%); Rakeen is also probably the single largest foreign investor in Georgia, currently
operating, developing or planning real estate projects worth more than $1bn,
http://www.ifc.org/ifcext/spiwebsitel.nsf/1ca07340e47a35¢d85256efb00700cee /9IAZTEISC14AB32188525744B005
197B8, http://rakeen.ge/ (accessed on October 12H).

3The New  York Times: News Corp. Stung by  Post-Soviet Politics, April 3, 2008,
http://www.nytimes.com/2008/04/03 /business/worldbusiness /03tele.html.

37 T1 Georgia intetview with Maia Mikashavidze, Dean of GIPA's Caucasus School of Journalism and Media
Management, September 28, 2009.

BIREX: Media Sustainability Index 20009, annual report on Georgia,
http://www.irex.org/programs/msi_eur/2009/EE MSI 09 cauc Georgia.pdf.
3Translation of the Georgian Constitution on the Parliament's website,

http://www.parliament.ge/files/68 1944 951190 CONSTIT 27 12.06.pdf.

4TI Georgia interview with Tamar Kordzaia of the Georgian Young Lawyers' Association, October 5, 2009.
4 TT Georgia interview with Ia Antadze, a journalist with Radio Free Europe/Radio Liberty and head of the Civic
Development Institute, an NGO, October 7, 2009.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 10
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

There is no easy fix for Georgia's troubles with non-transparent media ownership and its insufficiently
independent regulatory body. The European Union, for example, has 27 different media regulation regimes
with different approaches to regulating media concentration and television ownership. Most EU member

states have no restrictions on foreign (non-EU) ownership of TV stations — some, like France and Poland,
do.”

Media concentration: Rustavi 2 and the Georgian Industrial Group

Article 60 of the broadcasting law aims to prohibit media ownership concentration: “A person/legal entity
may posses independently or with an interdependent person/legal entity no more than one terrestrial
broadcasting license for television and one for radio in any one service area.”” However, this regulation
does not prevent a person or entity from owning shares in several companies that hold a broadcasting
license." There is no regulation in place that would limit the amount of market share that may be under the
control of one media group or one owner.

The Georgian Industrial Group (GIG) not only controls 30 percent of the shares of Rustavi 2, but also 45
percent of Mze, an entertainment channel, (with the off-shore entity Degson Limited as the major
shareholder in both stations) and 65 percent of I Stereo. Furthermore, GIG owns Georgian Business
Consulting, which publishes the English newspaper Georgian Business Week and operates the news-wire
GBC.ge. The group was founded by Davit Bezhuashvili, member of Parliament for the ruling party and
brother of the current chief of the Georgian intelligence service and former minister of foreign affairs, Gela
Bezhuashvili.”

The fact that GIG's subsidiary, Georgian Media Incorporated, publicly considered buying Imedi's shares last
year, which would have provided the group with control over more than two thirds of the television
market is an indication that the current regulation is not effective in preventing high degrees of

concentrated ownership.

The case of Imedi

Imedi TV and Imedi Radio together form the Georgian Media Holding. Current head of this holding is
Giorgi Arveladze, a “longtime ally”*’ of President Saakashvili, who, in his previous political career, served as
a member of Parliament, general-secretary of the governing United National Movement party, minister of
economics and as the president's chief of staff.

42 For a comparison of European media ownership legislation see: The European Institute for the Media (2004): Final
report of the study on “the information of the citizen in the EU: obligations for the media and the Institutions
concerning the citizen’s right to be fully and objectively  informed”, pPp- 224-228;
http://www.epra.org/content/english /press/papers/FEuropean%20Citizen%20Information%20Project%20Final %20
REPORT.pdf

43 Georgian Law on Broadcasting, article 60.

4TI Georgia interview with Tamar Kordzaia, a member of the Georgian Young Lawyers' Association, October 5,
2009.

Civil.ge: Offshore Firm Holds Rustavi 2 Majority Shares, June 16, 20009,
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=21122. GIG's other businesses are in energy generation and distribution,
logistics and transportation of freight, real estate development and management in Thilisi, the production of glass and
building materials as well as machinery, http://www.gig.ge.

“Corso, Molly: Georgia: Rumored Merger Heightens Concern About Press Freedom, July 16, 2008,
http://www.eurasianet.org/departments/insight/articles /eav071608.shtml.

47 According to his Twitter profile, http://twitter.com/arvegio (accessed on October 215, 2009).

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 11
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

Imedi had been the major outlet for criticism of the Saakashvili government until it was stormed and shut
down by special police on November 7, 2007* and only resumed broadcasting in May 2008, while not
showing any news until September of that year.

In February 2008, Badri Patarkatsishvili, the businessman who had funded and controlled Imedi, died
unexpectedly from a heart attack in London. Gogi Jaoshvili, a close friend of Patarkatsishvili, who officially
held 51 percent of Imedi's shares (with 49 percent owned by Rupert Murdoch's News Corp.),"” later claimed
that he was forced by the authorities to give up his share in Imedi and that he had to hand over control of
the TV station to loseb Kakiashvili, also known as Joseph Kay, a Georgian businessman with U.S.
citizenship.”’ Kay, a half-cousin of Patarkatsishvili, claimed ownership over Imedi and other assets, based on
copies of a disputed will of the late tycoon that granted him power of attorney to manage Patarkatsishvili's
assets. Within a week after Patarkatsishvili's death, Kay took over Imedi; immediately, the Georgian
government lifted the freeze it had put on the station's shares and allowed Kay to bring Imedi back on air. A
court in New York did not recognize the evidence presented by Kay;™' a disputed decision by a Thbilisi court
in May 2008 and an upheld appeal banned Inna Gudavadze, Patarkatsishvili's widow, and his daughter,
Liana Zhmotova, from claiming the property and granted Joseph Kay the rights to take whatever action he
deemed necessary to manage Patarkatsishvili's Georgian assets and properties.” The legal dispute over
Patarkatsishvili's assets continues in several courtrooms all over the world.”

In February 2009, Kay sold 90 percent of Imedi for an undisclosed amount to RAAK Georgia Holding, a
subsidiary of the Ras Al Khaimah (an Emirate that is part of the United Arab Emirates) investment holding
— a deal that is still challenged by Patarkatsishvili's family who regards Kay's ownership of Imedi as illegal.™
Kay remains the holder of ten percent of Imedi's shares.

Difficult working conditions for journalists

Journalists in Georgia do not enjoy any special protection in their labor agreements and can be easily laid
off.”> As a result of this lack of legal protection and the concentrated media landscape, journalists working
for the major Georgian TV channels are facing tremendous economic pressure. If they quit or loose their
job at one of the national channels, they often face long-term unemployment as there are no media outlets
that would be able to provide alternative employment opportunities for critical journalists. Neither regional
television stations nor newspapers can compete with the salaries offered by the three major channels.
Mamuka Ghlonti, co-owner of Maestro TV, says he is only able to pay the salaries of his employees with a
three month delay — half of his team of 15 reporters are interns.”

4 Por a detailed account of the events, please see: Human Rights Watch (2007): Crossing the Line. Georgia’s Violent
Dispersal of Protestors and Raid on Imedi Television, http://www.hrw.org/en/reports/2007/12/19/crossing-line.
“The New  York Times: News Corp. Stung by Post-Soviet Politics, April 3, 2008,
http://www.nytimes.com/2008/04/03 /business /worldbusiness/03tele.html.

S0Civil.ge: Ex-Formal =~ Owner  Claims Pressure over Imedi TV, December 10, 2008,
http://www.civil.ge/eng/ print.php?id=20110.

51 United States District Court, S.D. NewYork: Inna Gudavadze et al (Plaintiffs) v. Joseph Kay and Emanuel Zeltser
(Defendants), No.08 Civ.3363 (R]S), May 30, 2008.

2Civil.ge: Patarkatsishvili Family Condemns Thilisi Court Ruling, May 29, 2008,
http://civil.ge/eng/article.phprid=18426.

53 For an enlightening and comprehensive story on Patarkatishvili and the fight for his legacy see Suzanna Andrew's
article in  the October 2009 issue of Vanity Fairr The Widow and the  Oligarchs,
http://www.vanityfair.com/politics /features /2009 /10/oligarchs200910.

Civil.ge: Patarkatsishvili Family Disputes Imedi Sale, February 26, 2009,
http://www.civil.ge/eng/article.phprid=20476.

5 TT Georgia interview with Ia Antadze, a journalist with Radio Free Europe/Radio Liberty and head of the Civic
Development Institute, an NGO, October 7, 2009.

50 TT Georgia interview with Mamuka Ghlonti, co-owner and co-owner of Maestro TV, October 5, 2009.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 12
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

A few reporters and producers who left the major channels because of political influence and editorial
pressure coming from the stations' owners found new jobs with three independent production outlets. The
studios Reporter, Monitor and GNS are fully funded by Western donors and produce investigative
documentaries and reports on current events which are provided as free footage to TV stations. The
national channels have all declined to air the studios' productions, which consequently only reach a small
audience as they are broadcast on Kavkasia and Maestro, both having limited coverage.”’

Internet broadcasts could potentially become a tool to undermine the news cartel of national TV channels
and contribute to a more pluralistic media landscape. Like the independent TV studios, online media
projects have not found a business model that would allow them to sustain themselves economically yet and
thus are not able to provide alternative employment opportunities for TV journalists. Consequently, few
reporters and producers dare to endanger their livelihoods and speak out against one-sided editorial policies
and political intervention in their daily work.

One exception was a protest in May 2009, when 64 journalists, producers, cameramen and other employees
of Imedi TV signed a petition, protesting against the channel's editorial policy. The petition stated that the
stations news had covered current events in an inadequate and biased way. According to the statement, the
stations' management had ordered journalists to refrain from covering problems of internally displaced
people (IDPs) and ordered reporters to use biased wording: IDPs should be referred to as “affected”
people, the cells used by the opposition during the protests had to be described as “cages” on air.”® The
management also did not air parts of a speech by the Patriarch in which the head of the Georgian Orthodox
Church called on the Georgian army not to use violence against protestors.” Furthermore, cameramen were
instructed not to show pictures of large groups of people when covering opposition protests. A person who
signed the petition told TT Georgia that there were also lists of experts journalists should talk to and “black
lists” of people that should not be interviewed. According to this source, Imedi's management pressutred the
signatories to withdraw their support for the petition after firing two of the initiators, accusing them of
sabotage.”’ Four others journalists and producers left the station voluntarily, citing censorship as the reason
for quitting — all other employees withdrew their signatures.

From politics to media management

There is a revolving door between politics and the major TV stations: Immediately before becoming Imedi's
news director in March 2009, Nana Intskirveli served for four years as the spokesperson of the Ministry of
Defense,” Reporters Without Borders regarded her nomination as “further affirmation of the government’s
desire to control Imedi’s editorial content.”” Giorgi Arveladze, the head of Imedi's holding company,
Georgian Media Holding, is a former chief of staff to President Saakashvili.

57 The reports are also available online, at http://www.ijp.ge/.

$Media.ge: Imedi TV Journalists and Cameramen Demand Professional Freedom, May 5, 2009,
http://media.ge/eng/page.php?m=news detailed&id numb=4075.

¥CiviLge: Group of Imedi TV Employees Protest over Editorial Policy, May 6, 2009,
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=20856.

60Media.ge: Another Journalist Left Imedi TV, Making her Protest Against Censorship, May 13, 2009,
http://media.ge/eng/page.php?’m=news detailed&id numb=4097.

01Civil  Georgia: MoD  Spokesperson  Becomes Imedi TV  News Chief, March 18, 2009,
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=20575.

62 Reporters without Borders: Appointment of new head of news exacerbates situation at Imedi TV, March 19, 2009,
http://www.rsf.org/ Appointment-of-new-head-of-news.html.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 13
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

In July 2009, Irma Nadirashvili, a journalist who had been working with Rustavi 2 for 14 years and served as
the chief producer of P.S., a weekly current affairs program,” became the stations' news director. From 2007
to 2008, Nadirashvili had also served as the head of public and media relations department of the Ministry
of Labor, Health and Social Protection.”* Already in late 2008, Sozar Subari, then Georgia's Ombudsman,
had accused the government of stifling press freedom by ensuring that sympathetic managers were installed
as directors at national broadcasters.”

Editorial interference is further exacerbated by a widespread lack of professionalism among many Georgian
TV journalists, with many of them pressured into conducting self-censorship in order to keep their jobs.
Due to a lack of proper training, young journalists do not have the necessary skills and self confidence to
produce sound reports. “You only learn how to work as a journalist after your graduation”, says Tamar
Rukhadze, a former Rustavi 2 news director. “But when you start working for a TV station in Georgia, the
only thing your news producer tells you is what to say, which interview to use and which not. You learn to
do a job, but not real journalism.”®

This lack of professionalism, combined with the massive economic pressure most journalists are facing
results in a lack of professional organizations. Among journalists, there is little loyalty if one of their
colleagues is in trouble: “You will stay alone, maybe supported by a few journalists who don't care about
their jobs,” says Rukhadze. “Journalists are not good in defending themselves,” says Hatia Jinjikhadze of
OSGF. “The media has to take a lead and be able to defend itself. That is what Georgian media lacks right
now: professional solidarity.”” Tamuna Kakulia of Internews shares this view. “Journalists don't understand
that they need to consolidate their efforts to make a positive change. Otherwise you remain a rebel, jobless
for years, outcast by the national and regional broadcasters.”® Among regional journalists, there seems to be
more loyalty than among their colleagues working in the capital; when Channel 25 in Batumi was under
pressure from tax authorities and faced closure in October, journalists from the region held a rally, showing
their support for city's only independent station.

Due to the lack of professional independent media organizations and efficient watch dogs, no effective
voluntary system of self-regulation for the Georgian media has yet emerged. In March 2009, the Georgian
National Communications Commission passed a comprehensive code of conduct for holders of
broadcasting licenses,” setting out principles, rules and guidelines and defining binding professional
standards. This conduct established an obligatory system of self-regulation which forces national
broadcasters to set up in-house self-regulation systems by September 12, 2009. Regional and local stations
have another year before they have to create similar institutions that respond to complaints filed by TV
consumers. However, the head of the GNCC's legal department regards this code of conduct, which the
regulator itself had endorsed, as unconstitutional, as it forces consumers to direct complaints about the
program directly to the broadcaster and prevents consumers from going to court directly.”

63 Media.ge: Staff Changes at Rustavi 2, July 15, 2009, http://www.media.ge/en/node/16419.

64 TT Georgia confirmed this information with the ministry.

65 'The New York Times: News Media Feel Limits to Georgia's Democracy, October 7, 2008.

60 TT Geotgia interview with Tamar Rukhadze, co-founder of the production studio GNS, October 5, 2009.

67 TI Georgia interview with Hatia Jinjikhadze, Media Support Program Manager for the Open Society Georgia
Foundation, October 15, 2009.

08 TT Georgia interview with Tamuna Kakulia, Development Director at Internews, September 30, 2009.

This excludes the Georgian Public Broadcaster, which has adopted its own Code of Conduct,
http: b.ge/Admin/ApplicationFiles /aabf8d3d-6274-40cb-2a038-eafff87a0f90--GPB Code of Conduct eng.pdf
0TI Georgia intetview with Kakhi Quatashvili, Head of the Legal Depattment of the Georgian Natlonal
Communications Commission, October 13, 2009.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 14
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

Small channels facing big problems

Although some cable channels like Kavkasia and Maestro have relevant market shares and would allow
advertisers to reach out to significant audiences, these stations are having severe problems convincing major
companies to advertise with them. Several observers of the Georgian media market told TI Georgia that
companies were worried about being associated with stations that are branded as “pro opposition,” fearing
that advertising there could harm their business interests. Maestro's co-owner, Mamuka Ghlonti, claims that
several companies withdrew ads they had already booked with his station after being warned that advertising
there might severely damage their relations with the government.”" Similarly, Kavkasia's director alleged that
financial authorities deliberately target companies who advertised on his station.”

In July 2009, Maestro received a license from the GNCC to broadcast its signal via satellite on Georgian
territory. So far, the station has not been able to come up with the funding of USD 18,000 per month to pay
for the transmission of the signal. “Already, we have given opposition-controlled broadcast stations licenses
to transmit across the nation”, President Saakashvili said in his September 2009 UN General Assembly
speech, referring to Maestro.”” Mamuka Ghlonti complains that while the president was speaking in New
York, in Georgia, political pressure was put on cable television providers to refrain from carrying the signal
of stations like Maestro; the stations signal has been dropped by cable companies in Akhmeta and Rustavi.”

Meanwhile, the Adjarian Channel 25 faces problems with tax authorities. On October 9, the City Court of
Batumi ruled that the station had to pay taxes of GEL 277,547 (USD 165,000), stating that in case of the
station's failure to pay its tax debt, Channel 25's assets could be auctioned off. A co-owner of the station,
Merab Merkviladze, called the demands politically motivated, saying that most of the debt had accumulated
before 2004, when Aslan Abashidze, the region's former strongman, had illegally seized the station from its
legal owners.” Merkviladze acknowledged that his company had accumulated a tax debt of GEL 70,000
between 2006 and 2009.” Only after the Public Defender intervened in the case, did the Ministry of Finance
agree to restructure the stations debts.”’

The Georgian National Communications Commission

The broadcasting law requires the GNCC, the regulatory body charged with overseeing electronic
communication, to supervise license holders and, in case of breach, “impose appropriate sanctions.””
Several observers told TT Georgia that they perceive some of the GNCC's decisions as politically motivated
or arbitrary, with sanctions imposed on stations outspokenly critical of the government while the major,
government-friendly stations, face few regulatory problems. Alania, a well-funded station broadcasting in
Russian catering to Ossetians, was able to remain on air for well over a year without any license before it
finally obtained one.”

" 'TI Georgia interview with Mamuka Ghlonti, co-owner and co-owner of Maestro TV, October 5, 2009.

72 Human Rights Watch (2009): Wotld Repott, p. 378.

Statement by President Saakasvhili, 64t Session of the UN General Assembly, September 24, 2009.
http://www.un.org/ga/64/generaldebate/pdf/GE en.pdf.

7 TI Georgia interview with Mamuka Ghlonti, founder and co-owner of Maestro TV, October 5, 2009; see also:
Radio Free Europe/RL: Independent Georgian TV  Channel Under Pressure,October 10, 2009,
http://www.rferl.org/content/Independent Georgian TV Channel Under Pressure/1848404.html.

75 Civil.ge: Batumi-Based TV in Tax Dispute with State, October 15, 2009, http://civil.ge/eng/article.php?id=21577.
76 Media.ge: Channel 25 Bank Accounts De-Sequestered, November 2, 2009, http://www.media.ge/en/node/26535.
77 Civil.ge: Ombudsman Meets Finance Minister over Batumi-Based TV’s Tax Dispute, October 30, 2009,
http://civil.ge/eng/article.phprid=21624.

8 Georgian Law on Broadcasting, Article 5, §3.c.

7 Although there is no record of where the station's funding is coming from, several media experts told TT Gerogia
that it was an open sectet that the station is a de facto outlet of the Georgian government. IREX's MSI 2009 report on
Georgia shares this assessment, http://www.irex.org/programs/MSI FUR/2009/georgia.asp.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 15
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

The GNCC denies such allegations of politically motivated regulatory decisions. “All stations are treated
equally,” states Kakhi Qurashvili, head of the GNCC's legal department, arguing that the regulator has also
fined the national channels several times in the past. Qurashvili regards Maestro's complaints about being
discriminated against as a public relations coup by Ghlonti, aiming to increase the stations low ratings.
“Almost any broadcaster, with the exception of Rustavi 2, Imedi and the Georgian Public Broadcaster,
sometimes use unlicensed content. If we would go after all these violations at once, we would only have
three broadcasters left in Georgia.” Hence, the regulator is acting step by step, issuing warnings before
imposing fines on individual stations, Qurashvili told TT Georgia.”

One thing is certain though. The way the members of the GNCC are appointed leaves room for political
appointees. The regulator is headed by five commissioners, who, according to article 9 of the broadcasting
law, are selected through open competition. In order to become a nominee for the office, a person has to
have higher education and enjoy “wide public trust.”®' The president selects at least three nominees for each
vacant seat and Parliament then “gives consent to the president for the appointment of commissioners”
with a simple majority in a secret ballot. The president then appoints the commissioners that have been
approved by Parliament and also appoints one of them to serve as the GNCC's chairperson.” Freedom
House criticizes that the GNCC remains “subject to government influence.”

In June 2009, Irakli Chikovani was appointed to lead the GNCC; immediately before becoming head of the
body that is charged with regulating Georgia's private broadcasters, Chikovani not only served as director
general of Rustavi 2, but from November 2008 he also held 30% of the station's shares (with a mysterious
off-shore company called GeoMedia Group, registered on the Marshall Islands being the other major
shareholder at the time).** Chikovani sold his shares a few weeks before starting as the head of the GNCC.”

A truly independent regulatory body is a precondition for a free, transparent and competitive television
market to emerge. The fact that the chairperson of the broadcasting regulator sold his shares of the largest
private broadcaster for an undisclosed amount does not promote trust and confidence in the GNCC's
regulatory decisions — although the deal might not be a conflict of interest in the narrow definition of the
Georgian broadcasting law.

Cutrently, the GNCC prevents new TV stations from entering the market. In May 2008, the regulator
“postponed” the issuing of broadcast licenses, arguing that there was high interest in new licenses and that it
had to conduct research and develop new priorities for the Georgian broadcasting market before it would
issue new broadcasting permissions. One and a half years later, this process is still ongoing with no end in
sight.” Thus, the GNCC, at least temporarily, has set up a barrier that is preventing any new stations from

80 TI Geotgia interview with Kakhi Quarashvili, head of the legal department of the Georgian National
Communications Commission, October 13, 2009.

81 Georgian Law on Broadcasting, article 9. In order to dismiss a commissioner, at least one third of the members of
Parliament have to initiate such a procedure if there is proof of a conflict of interest, Georgian Law on Broadcasting,
Article 10.

82 Georgian Law on Broadcasting, article 9.

8Freedom House: Freedom of the Press, Geotgia, 2009,
http://freedomhouse.org/template.cfmrpage=251&year=2009.

8¢United  States Department of State: 2008 Country Reports on Human Rights Practices,
http://www.state.gov/g/drl/rls /hrrpt/2008 /eur/119080.htm.

85 After this most recent change in ownership of Rustavi 2, the fourth since the Rose Revolution, the current owners
are Degson Limited, another off-shore entity registered in the British Virgin Islands, holding 70 percent of Rustavi 2's
shares, and the Georgian Industrial Group, which holds the remaining 30 percent. Civil.ge: Ex-Chief of Rustavi 2 TV
Becomes GNCC Member, June 12, 2009, http://civil.ge/eng/article.php?id=21096

86 The GNCC argues that they outsourced the task and hired an external company to conduct the necessary sutveys
and collect the data it needs to redefine the priorities of the television market. The GNCC claims that it has been

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 16
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

entering the market.”’” This measure may be interpreted as a violation of the Georgian broadcasting law,
which requires the GNCC to “support the creation and development of a competitive environment within
the scope of its competence.”™

Although all “resolution, decisions, orders, records and other documents” of the GNCC “shall be available
for public discussion,”® the regulator has not made such information accessible to a wider public, for
example by putting the information on its website.”

Any decision of the Georgian National Communications Commission can be appealed within 30 days, either
to the GNCC or to the Thilisi city court.” Tamar Kordzaia of GYLA states that decisions made by the
GNCC are never overruled by the court. “For example, in the case of Maestro, there was a clear violation,
but the court didn't rule against the Commission.”” In November 2007, the cable channel had applied for a
license to allow the broadcast of a political talk show. When the GNCC did not grant Maestro such a
license, the station aired political content, received a warning from the regulator, and then complied with the
rules. A new application for an appropriate broadcasting license filed by Maestro was then denied by the
GNCC based on Maestro's eatlier violation of the rules. The Thilisi city court upheld the GNCC's
decision.” The cable channel only received a “general license” (required to air political content) after the
speaker of Parliament, David Bakradze, intervened in the case and a deal with the GNCC was struck outside
the courtroom.” Ombudsman Sozar Subari in November of last year criticized the allocation of
broadcasting licenses, saying they had become a tool for political pressure. Referring to the case of Maestro,
he accused the GNCC of being “a body fulfilling political instructions” coming from the authorities.”

The Georgian Public Broadcaster (GPB)

The public broadcaster operates two radio stations and the national free-to-air terrestrial Channel 1 as
well as Channel 2 which is currently undergoing a complete overhaul. With a TV market share of about
eight percent in the first six months of 2009, the GPB is one of the weakest public broadcasters in
Eastern Burope.” Levan Gakheladze, head of the GPB's board of governors, told TI Georgia that
Channel 1 only had a market share of two percent a year ago.

The GPB now airs several political talk shows every week after an amendment of the broadcasting law in
late 2008 legally forced the broadcaster to introduce them. According to Gakheladze, Channel 1 will soon

provided with insufficient insufficient survey results twice and then ordered the company to conduct a new survey
and to obtain fresh data; when the data will be provided and thus enable the Commission to finally define new
broadcasting priorities is not yet known. TT interview with Kakhi Qurashvili, head of the GNCC's legal depattment,
October 13, 2009.

87 Howevet, it is possible to buy a license holder and to take over an existing license — the way Real TV chose when it
started its broadcasts in Thilisi in eatly October 2009.

88 Georgian Law on Broadcasting, article 5, §3.£.

89 Georgian Law on Broadcasting, article 7, {1.

% TI Georgia obtained the official information about license holders through a freedom of information request.

91 Georgian Law on Broadcasting, article 6, §4.

92 T1 Geotgia interview with Tamar Kordzaia of the Georgian Young Lawyers' Association, October 5, 2009.

%United  States Department of State: 2008 Country Reports on Human Rights Practices,
http://www.state.gov/g/drl/rls /hrrpt/2008/cur/119080.htm.

94 TT Georgia interview with Tamar Kordzaia of the Georgian Young Lawyers' Association, who consulted Maestro in
this case, October 5, 2009.

%5Civil.ge: Public Defender Presents Report on Media, November 14, 2008, http://civil.ge/eng/article.phprid=19964.
% Among Georgia's urban population.

97 In 2007, only Ukraine (First Channel) and Turkey (TRT1 and TRT2) had an even lower market share. ORF
Mediasearch/IP: Key Facts - Television 2008,

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 17
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

start airing a couple of new shows, aiming to provide a platform for factual, political discussions on socio-
economic problems and on other current issues.” For the moment, the public broadcaster remains
without any programs airing investigative reports.

The public broadcaster is supervised by a board of governors that currently consists of nine governors but
will soon be extended to 15. According to the law on broadcasting, the members of the board are selected
by means of open competition; anybody can be nominated for the position.” The president of Georgia
then makes “a justified decision” and submits at least three candidates for each open seat on the board to
Parliament, which then confirms a candidate with a simple majority vote after a public hearing.'” The
GPB's board is thus selected and confirmed by the ruling government.

The main tasks of the board are to approve the GPB's budget and its implementation, as well as to appoint
the director general who is responsible for the broadcastet's operational management. A board that is
selected by the ruling party is thus likely to select a director general who ensures that news reporting on
Channel 1 does not harm the political interests of the government.

In February 2008, at least three of the board members were appointed by opposition parties, as a result of
an informal agreement between the ruling party and the opposition.'” Four members of the board
resigned in protest in April 2009, stating that the GPB was reporting on anti-Saakashvili protests with a
pro-government spin.'” Three of the vacant seats on the board were filled in late July. In August, the
board elected Gia Chanturia to be the GPB's new director general — many obsetrvers regard him as the
authorities' favorite candidate for this position (five of the board members voted for Chanturia, three
voted for none of the candidates).'”

The appointment of the government's favorite candidate to head the management of the public
broadcaster only came a few weeks after President Saakashvili had announced an enlargement of the
GPB's board, in order to allow opposition parties' appointees to fill seven of the soon to be 15 seats.
According to the proposal (which is likely to remain an oral agreement and will not become law), the
administration will appoint the other seven members of the board, with the 15" seat to be taken by a
representative of a non-governmental organization. Saakashvili stated that this change would contribute to
the “depoliticization” of the public broadcaster.'”

However, the new composition of the board is likely to contribute to a further politicization of the public
broadcaster, now with several political parties seeking to ensure that little criticism of them is aired on public
TV. This, in turn, will contribute to an even tamer GPB, reluctant to take on controversial political issues
and consequently unable to attract and inform a larger audience.

Levan Gakheladze, the head of the broadcaster's board, told TI Georgia that he doubts the effectiveness of
the proposed reform. Rather than including all political parties in the board, he prefers a model in which the
members of the board would represent regions and major interest groups of Georgia's society, such as

98 T1 Geotgia interview with Levan Gakheladze, head of the GPB's board of governors, October 7, 2009.

9 Candidates for the board are required to enjoy “wide public trust”, have “higher education” and at least five years of
work experience; the tenure of a board member is six years; articles 24 and 25 of the Georgian law on broadcasting.

100 Georgian law on broadcasting: articles 25, 26.

101 Civil.ge: New Board of Public TV Approved, February 26, 2008, http://www.civil.ge/eng/article.php?id=17198.
102Civil.ge: Three  New  Members of  Public TV  Board elected;  July 31, 2009,
http://www.civil.ge/eng/article.phprid=21314.

103 Civil.ge: Board Elects Public TV's new Head, August 10, 2009, http://civil.ge/eng/article.php?id=21352.
104Civilge:  Increase of Number of Public TV Boatd Members Offered , July 28, 2009,
http://civil.ge/eng/article.php?id=21300.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 18
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

academics, young people, business owners, handicapped people or pensioners.'” Article 19, a London-based
NGO advocating freedom of expression, recommends a similar model to ensure the independence of a
public broadcaster. The best practice recommended by Article 19 suggests that nominees for the board
should be appointed by civil society organizations and then confirmed after a public and transparent hearing
and selection process by the parliament with a two-thirds majority.'” Similarly, the European Broadcasting
Union, a confederation of public service broadcasters of which the GPB is a member, proposes a model for
a board which consists only of representatives of civil society groups and institutions."”’

In October, as the debate about the board's reform was still ongoing, Media Club, a group of Georgian civil
society representatives, demanded more influence on the GPB's boatd, stating that the supetrvisory body
should also receive more powers than it currently has in order to be able to fulfill its role more efficiently.
To allow a board to interfere with the day-to-day management of the public broadcaster or with the editorial
independence of the director general and his staff, however, would not be in line with European best
practices,l('ghowever, Gakheladze agrees that the board should be given the ability to veto nominations for
broadcaster's three top management positions — the directors responsible for news, programing and
finances.'"”

While the GPB's board does not ensure its independence, neither does its funding. The GPB was set up in
2005 with a rather unique system of funding.'"’ The public broadcaster received its money not from
obligatory fees but from the national budget; the Government had to dedicate the equivalent of at least 0.15
percent of Georgia's GDP to the GPB's annual budget.'"! This law ensured that the public broadcaster's
funding was not subject to political goodwill in the Ministry of Finance or Parliament.

However, a regulation put in place last year now provides the government with some powers to influence
the GPB's budget. In 2008, the GPB received GEL 20.5 million from the national budget; in 2009, it is
funded with GEL 25.5 million. In an interview on October 7, Gakheladze told TI Geozrgia that he expected
the 2010 budget to be GEL 28.5 million. However, the Government's draft budget for 2010 released on
October 8 only dedicates GEL 22 million to the Georgian Public Broadcaster.''? Advertising revenues of the
GPB are marginal — less than GEL 500,000 a year or less than two percent of its annual budget.'” As a
consequence, the current financing model does not allow the broadcaster's management to plan
expenditures and major investments — such as the reform of its second TV channel — well in advance.
Furthermore, this practice no longer ensures the public broadcastet's financial independence; the Ministry of
Finance and Parliament could use their power of setting the GPB's budget to put pressure on the

105 TT Geotgia interview with Levan Gakheladze, Head of the Board of the Georgian Public Broadcaster, Octobet 7,
2009.

106 Article 19 (2005): A Model Public Service Broadcasting Law.

W Huropean Broadcasting Union/Rumphorst, Werner (2003): Model Public Service Broadcasting Law,
http://www.ebu.ch/departments/legal/pdf/leg p_model law psb.pdf.

108 The BBC's Trust, for example, among other duties, oversees editorial standards and handles complaints but has no
direct influence on programming, http://www.bbc.co.uk/bbctrust/about/how we operate/committees/index.shtml;
see also Article 19 (2005): A Model Public Setvice Broadcasting Law, p. 10.

109 TT Georgia interview with Levan Gakheladze, Head of the Board of the Georgian Public Broadcaster, October 7,
20009.

110 Most European public broadcasters finance themselves through fees.

111 When drafting the state budget, Parliament used approved GDP numbers of the past year to calculate the GPB's
budget, not GDP predictions for the upcoming year. Thus, the GPB was unable to fully benefit from GDP growth.
IREX: Media Sustainability Index 2006/2007, http://www.irex.org/programs/msi eur/2006/georgia.asp.

112 Civil.ge: 2010 Draft Budget, October 8, 2009, http://civil.ge/eng/article.php?id=21552.

113 The GPB is not allowed to air prime time ads (7pm to 12pm). T1 interview with Levan Gakheladze, Head of the
Board of the Georgian Public Broadcaster, October 7, 2009.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 19
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

broadcaster.'"* Given this political influence and its dependence on the Government's good will to dedicate
the appropriate funding, the Georgian Public Broadcaster shows several characteristics of a state
broadcaster rather than of a real public broadcaster.

The GPB is currently in the process of launching Channel 2, which is intended to become a political
channel, aiming to copy the concept of CSPAN in the United States. Channel 2 will start airing “politics
without comment™" such as parliamentary debates, political press conferences and debates between
politicians in eatly 2010. In the foreseeable future, Channel 2 will only be broadcast in Thbilisi. According to
Levan Gakheladze, the GPB currently lacks the technical capabilities that would allow airing Channel 2
terrestrially in all parts of the country but he hopes that local cable providers will start to carry the signal in
other parts of Georgia as well."'

The relaunch of Channel 2 can be regarded as a small step in the right direction if it provides a stage for
political debates and contributes to a fact-based and constructive political dialogue in Georgia. However,
political channels, such as CSPAN, BBC Parliament in the United Kingdom or Phoenix in Germany, tend
to appeal only to tiny audiences. Already, Georgia's national channels extensively catry live press
conferences or speeches by prominent political actors. What the Georgian TV landscape really lacks are
programs that dare to ask and research tough questions and critically report on politicians from all camps.

114 Miklés Haraszti, OSCE Representative on Freedom of the Media lists three conditions of self-sufficient public-
service media financing: 1.) Regardless of the source of funding, the total yearly income must be sufficient to
guarantee the proper functioning of the public-setvice broadcaster. 2.) Financing must be guaranteed for a couple of
years in advance, in order to exclude yearly negotiations that can lead to editorial concessions and corruption and
avoid exposure to the ups and downs of the markets. 3) Financing must be indexed against inflation. OSCE (2008):
Ten Years for Media Freedom - An OSCE Anniversary. Current and Forthcoming Challenges, p.117.
http://www.osce.org/publications/rfm/2008/09/32993 1179 en.pdf

115 TT Georgia interview with Levan Gakheladze, head of the Board of the Georgian Public Broadcaster, October 7,
2009.

116 However, there seem to be no “must-carry” requirements in Georgia that would oblige cable TV network
operators to broadcast the signal of the public broadcastet's second channel. The introduction of such a rule could
ensure that as many people as possible would have the possibility to watch both channels of the GPB.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 20
&gmggmbo/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 + godbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 I
9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



LIIADNIBMANLM BS3FINAMBIEMBY LIJIAOIZICM
TRANSPARENCY INTERNATIONAL GEORGIA

Policy recommendations:

There is an urgent need for a comprehensive reform of the Georgian Public Broadcaster, a reform
that should only be carried out after a broad public debate. A strengthened Channel 1, showing
informative and critical news and reports, could provide important momentum and contribute to a
more pluralistic television landscape in Georgia. The GPB's boatd should become truly
depoliticized; one way of achieving this could be by granting civil society institutions and interest
groups the sole right to nominate candidates for the board. Candidates should be chosen after a
public hearing in a transparent selection process and be confirmed by a two-thirds majority of the
Georgian Parliament.

There is a need to reform the broadcaster's financing model. Currently, the government seems to
somewhat arbitrarily decide on the broadcaster's funding. The GPB's editorial independence is thus
not ensured. Intensive thought should be given to the idea of funding the GPB with an obligatory
fee to be paid by every household. First, license fees would foster and underline the broadcaster's
independence from the goodwill of the government or parliament; second, fees would make the
public broadcastet's income considerably more predictable and would allow its management to
engage in long-term planning; third, if Georgians had to pay license fees, it would promote a feeling
of ownership in the public broadcaster. Expectations for the GPB's program and services would
rise, the station would be pressured to become more accountable and become a proper public
service broadcaster.'"”

Georgia's current regulatory system has proven insufficient to ensuring a transparent media
ownership regime and to promoting a competitive and pluralistic television market. TT Georgia
recommends amending the license ownership regulation in order to ensure that off-shore companies
can no longer own shares in media outlets and that sufficient information about the shareholder
structure of license holders and their owners is reported to the Georgian National Communications
Commission and made accessible to the public.

The Georgian National Communications Commission should be depoliticized by revising the
process in which the commissioners are appointed and by increasing transparency of its work in
order to ensure fair regulation of the media market and to promote public trust in the decisions of
the regulatory body.

In order to automatically receive future TI Georgia’s reports,
please join the TI Georgia emailing list by sending a short
message to:

info@transparency.ge

This report was produced as part of the project “Monitoring Georgia’s International Commitments” funded by Irish Aid and

the British Embassy in Georgia
The report was prepared by T1 Georgia and does not reflect the official position of the donors

117 See also: European Broadcasting Union/Rumphorst, Werner (2003): Model Public Service Broadcasting Law, p. 6,

http:

www.ebu.ch /departments/legal/pdf/le model law psb.pdf.

adomaba 0108, Gmboeggrab g03%. 26, Il Lo, * 26, Rustaveli Avenue, Third Floor, Tbilisi 0108, Georgia 21
&gmygmba/Phone: + (995 32) 92 14 03; 99 93 35; 93 21 29 « gogbo/Fax: + (995 32) 92 02 51 |

9m-g3mb@o/E-mail: info@transparency.ge * www.lransparency.ge



